Semestr: ZS 2012 Forma studia: kombinovaná Garant předmětu: Ing. Viktor Vojtko, Ph.D. Vyučující: Ing. Viktor Vojtko, Ph.D. Ing. Jan Šalamoun, Ing. Hana Škarvadová Způsob zakončení: zápočet
Anotace předmětu:
Poznání spotřebního chování umožňuje organizacím zlepšit jejich marketingové strategie a segmentaci trhu tím, že poznají psychologii spotřebitelů, toho, jak myslí, cítí, uvažují a vybírají si mezi různými alternativami (značek, produktů), jaký vliv má na spotřebitele jejich okolí (média, kultura, rodina, referenční skupiny, symboly) a životní cyklus rodiny, jak se spotřebitelé chovají při samotném nákupu i po nákupu při spotřebě, jak se projevuje u spotřebitelů omezená racionalita, nebo rozdílná angažovanost na koupi produktu. Zároveň je součástí předmětu i úvod do použití příslušných kvalitativních i kvantitativních metod sběru dat vhodných pro účely poznání spotřebního chování a následné segmentaci trhu.
VOJTKO, V. Myšlenkové mapy k marketingovému výzkumu. České Budějovice: StudujChytře.cz, 2010. K dispozici v moodle.
Materiály v moodle
Doplňující zdroje:
BÁRTOVÁ, H., BÁRTA, V., KOUDELKA, J. Spotřebitel (chování spotřebitele a jeho výzkum). Praha: Oeconomica, 2007.
KOUDELKA, J. Spotřební chování a marketing. Praha: Grada Publishing, 1997, 191 s.
EVANS, M., JAMAL, A., FOXALL, G.: Consumer Behaviour. 2nd Edition. England, Chichester: John Wiley & Sons Ltd., 2009.
VOJTKO, V., MILDEOVÁ, S. Dynamika trhu. Praha: Profess Consulting, 2007.
Osnova kurzu – témata k samostudiu:
Spotřební chování a marketing
Proces nákupního rozhodování a ponákupního chování
Racionalita a iracionalita ve spotřebním chování, angažování spotřebitele
Marketingový výzkum v oblasti spotřebního chování – kvalitativní výzkum
Marketingový výzkum v oblasti spotřebního chování – kvantitativní výzkum
Geodemografie a spotřební chování
Sociální vlivy na spotřební chování
Domácnosti a rodiny
Sebepojetí a životní styl
Vnímání
Učení se a postoje
Emoce, archetypy
Segmentace, spotřební chování a marketingový mix
Dynamika spotřebitelských trhů
Požadavky na zápočet:
A) Týmové práce:
1. Domácí úkoly a případové studie
Budou zadávány v moodle během semestru
Tým si může vybrat jednu práci, kterou nemusí odevzdat
2. Semestrální práce na téma Spotřebitelský výzkum
Návrh a realizace spotřebitelského výzkumu (mimo dotazníkového šetření)
Témata na prvním semináři
B) Účast na přednáškách a seminářích
student může chybět maximálně na dvou přednáškách a dvou seminářích
C) Písemný zápočtový test (online v moodle)
minimálně 50% úspěšnost
Doplňující informace:
Ke každému tématu jsou doplněny potřebné informační zdroje pro studium, které musí student ke zkoušce adekvátním způsobem zvládnout. Aktuální informace k předmětu budou k dispozici v moodle. Proto jej prosím průběžně sledujte. Jakékoliv dotazy či problémy je vhodné co nejdříve konzultovat s vyučujícím, který může výše uvedená pravidla upřesnit či doplnit. Musí k tomu ovšem být vážné důvody.