Předmět: Retail Management (RTM) Semestr: ZS 2011/12 Forma studia: kombinovaná Garant předmětu: doc. Ing. Antónia Štensová, PhD. Vyučující: doc. Ing. Antónia Štensová, PhD. Způsob zakončení: zápočet, zkouška
Anotace předmětu: Cílem předmětu je rozvíjet dovednosti studentů z oblasti řízení, logistiky, podnikových financí, řízení lidských zdrojů v oblasti retailu. Konkrétně jde o oblasti: procesní a strategické kompetence, zákaznické a prodejní kompetence, logistické a nákupní kompetence, finanční kompetence a controlling. Politiku místa a cenovou politiku, sortimentní politiku a politiku rozmisťování zboží, komunikační politiku.
Povinná literatura:
BURSTINER, I.: Základy maloobchodního podnikání. Praha:Victoria Publishing. 1994
CIMLER, P., ZADRAŽILOVÁ, D. a kol.: Retail management. Praha, Management Press , 2007
PRAŽSKÁ, L., JINDRA, J. a kol.: Obchodní podnikání. Retail management, 2. upravené vydání. Praha, Management Press, 2002.
Doplňující zdroje:
Informační systém katedry obchody a cestovního ruchu
KAPLAN, R., NORTON, D.H.P.: Balanced Scorecard: Strategický systém měření výkonnosti podniku, Praha: Management Press 2000
HAIGH, D.: Oceňování značky a jeho význam, Praha, Management Press, 2002
Časopisy:
Moderní obchod
Logistika
Regál
InStore Marketing
Webové stránky:
www.ecr.cz
www.categorymanagement.com.
www.incoma.cz
www.gfk.cz
www.ehi.org
www.acnielsen.de
webové stránky retailerů
Osnova kurzu – témata přednášek (konzultací):
Retail – úvod. Trendy vývoje maloobchodu ve světě a v ČR Zadání úloh pro zápočet
Řízení v maloobchodě na základě kompetencí. Organizace retailových firem.
Řízení lidských zdrojů. Finanční řízení
Řízení procesů nákup, prodej, pomocné procesy. Řízení služeb v maloobchodě.
Označování zboží. Vlastní značky obchodníka. Category management. ECR, EDI, CRM, CPFR Controling
Specifika vybraných typů retailových jednotek: řízení nákupních středisek, convenience store, čerpací stanice, prodej léků, prodej z dvora, trhy, tržnice, MLM prodej
Legislativa v maloobchodě. Marketingová komunikace v retaili.
Aktuální problémy v maloobchodě.
Prezentace prací studentů
Požadavky na zápočet: A) Individuální práce: Semestrální práce na jedno z témat (např.):
Prezentace významného světového retailera
Analýza důsledků legislativních opatření v maloobchodě
Prezentace a návrh organizace retailové firmy
Prezentace významných inovací v retailu
Zkušenosti se zaváděním category management
Návrh nové služby v maloobchodě
Prodej léků v ČR
Řízení nákupních středisek
Nejnovější trendy vlastních značek obchodníků
Další témata budou upřesněny a zadány na základě dohody se studentem na první konzultaci
B) Účast na přednáškách je povinná, student může být omluven z jedné přednášky.
Práce se budou hodnotit zejména: rozsah a kvalita zdrojů informací, rozsah a kvalita zpracování, prezentace, aktuálnost.
Požadavky na absolvování zkoušky:
Předmětem zkoušky jsou znalosti problematiky kurzu na základě přednášek a povinné studijní literatury v daném rozsahu. Zkouška má písemnou část, kterou je nutné splnit na 70%.
Doplňující informace:
Účast na přednáškách a seminářích je podstatnou součástí procesu výuky. Přítomnost studentů bude v náhodných intervalech během semestru kontrolována, nepřítomnost musí být řádně omluvena. V případě nepřítomnosti je povinností studenta si probíranou problematiku doplnit.
Na semináře je žádoucí, aby si studenti připravili aktuální informace o dění v maloobchodě.
Přednášky jsou pomůckou pro pochopení problematiky, nikoliv jediným a vyčerpávajícím zdrojem informací. Ke každému tématu přednášky jsou doplněny potřebné informační zdroje pro studium, které musí student ke zkoušce adekvátním způsobem zvládnout.
Aktuální informace k předmětu budou k dispozici v Moodle EF JU. Proto jej prosím průběžně sledujte.
Jakékoliv dotazy či problémy je vhodné co nejdříve konzultovat s vyučujícím, který může výše uvedená pravidla upřesnit či doplnit.