Marketingová komunikace - kombinované studium 12/13
Předmět: MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE (MK)
Semestr: ZS 2012 Forma studia: kombinovaná Garant předmětu: doc. Ing. Antónia Štensová, Ph. D. Vyučující: Ing. Iveta Pavezová Způsob zakončení: zápočet, zkouška
Anotace předmětu:
Cílem kurzu je prohloubit znalosti studentů v oblasti marketingové komunikace jako nástroje marketingového mixu. Studenti dokážou navrhnout strategii marketingové komunikace a mají základní znalosti řízení komunikačního mixu.
Povinná literatura:
KARLÍČEK, M. a P. KRÁL. Marketingová komunikace. Praha: Grada, 2011.
KOTLER, P. and G. ARMSTRONG. Principles of Marketing. New Jersey: Pearson, 2010.
Doplňující zdroje:
FREY, P. Marketingová komunikace. Praha: Management Press, 2008.
HESKOVÁ, M. a P. ŠTARCHOŇ. Marketingová komunikace a moderní trendy v marketingu. Praha: Oeconomica, 2009.
HORÁKOVÁ, I., D. STEJSKALOVÁ a H. ŠKÁPOVÁ. Strategie firemní komunikace. Praha: Management Press, 2000.
KOHOUT, J. Veřejné mínění, image a metody public relations. Praha: Management Press, 1998.
KELLER, K. L. Strategické řízení značky. Praha: Grada Publishing, 2007.
KOTLER, P. a K. L. KELLER. Marketing, management. Praha: Grada Publishing, 2007.
KOTLER, P., V. WONG, J. SAUNDERS a G. ARMSTRONG. Moderní marketing. Praha: Grada Publishing, 2007.
OGILVY, D. Ogilvy o reklamě. Praha: Management Press, 1996.
PŘIBOVÁ, M. Strategické řízení značky. Praha: Ekopress 2000.
TELLIS, J. G. Reklama a podpora prodeje: Praha: Grada Publishing, 2000.
Zákony a vyhlášky
Zákon 40/1995 Sb. o regulaci reklamy ve znění pozdějších předpisů, Obchodní zákoník 513/1991 Sb., Zákon 143/2001 Sb. o hospodářské soutěži, Zákon 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele, Zákon 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích, Zákon 597/1992 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání, Zákon 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů, Zákon 132/201Sb. o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání ve znění pozdějších předpisů, Občanský zákoník 40/1964 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Etický kodex RPR.
Periodika
Marketing a komunikace Strategie Marketing & Media
Internet
www.ara.cz www.apra.cz www.rpr.cz
Další studijní literatura:
KOUDELKA, J. Spotřební chování a marketing. Praha: Grada Publishing, 1997.
SCHWAB, R. Kommunikationspolitik im Handel, Handelsmarketing. Berlin: Gruyter 1984.
Osnova kurzu – témata přednášek:
Terminologie marketingové komunikace. Role MK v marketingovém mixu, komunikační proces - složky, nástroje a funkce. Teorie a vývoj komunikace.
Proces komunikace, komunikační schéma, názorový vůdce a ovlivňovatel, celebrity využívané v procesu komunikace.
Strategie, taktiky a plánování marketingové komunikace. Metody stanovení rozpočtu MK. Komunikační výzkum a měření účinnosti komunikace.
Nástroje marketingové komunikace: Reklama: Reklamní trh v ČR. Historie reklamy, význam a cíle reklamy, druhy reklamy. Hodnocení účinnosti reklamy.
Média (TV, tisk, rádio, internet, média out-of-home atd.) a mediální plánování.
Podpora prodeje. Cíle, prostředky a techniky podpory prodeje, měření účinnosti.
Public relations. Komunikační prostředky využívané v public relations.
Krizová komunikace. Sponzoring. Historie, znaky. Vztah k ostatním nástrojům marketingové komunikace. Daňová úprava sponzorství.
Osobní prodej. Cíle a formy osobního prodeje. Etika prodeje.
Direct (přímý) marketing. Nástroje a typy direct (přímého) marketingu.
Event marketing, jeho plánování. Typologie eventů. Product placement. Výstavy a veletrhy, vývoj.
Regulace marketingové komunikace. Zákonná regulace: Zákon o regulaci reklamy a další související prameny práva. Samoregulace: RPR, APR, AVR, ADMAZ. Eticky problematické oblasti v marketingové komunikaci.
Využití marketingové komunikace – v komerční sféře, u neziskového sektoru, ve veřejném sektoru, na mezinárodních trzích. Trh komunikačních agentur.
Nové trendy v marketingové komunikaci, využití nových trendů marketingu. Budoucnost marketingové komunikace – výzvy a omezení.
Osnova kurzu – témata seminářů:
Stanovení cílů, cílových skupin MK. Případová studie – reklamní kampaň. Případová studie – mediální kampaň.
Případová studie – aktivity PR, krizová komunikace. Plánování eventu. Využití přímého marketingu
Etika v reklamní praxi, příklady porušování kodexu. Osobní prodej, vystupování a vyjadřování v prodeji.
Moderní trendy v marketingu a jejich uplatnění v komunikaci na vybraných příkladech.
Požadavky na zápočet:
Splnění min. 50 % u dvou zápočtových testů dostupných v rámci e-learningového programu moodle. Dosažení min. 20 bodů z celkového hodnocení 40 bodů.
Požadavky ke zkoušce:
Při zkoušce studenti absolvují písemný test znalostí problematiky probrané v rámci přednášek a cvičení a problematiky obsažené v předepsané literatuře. Podmínkou absolvování testu je 70% úspěšnost. Požadované je ústní zkoušení, které má hodnotu 10 % celkového hodnocení.
Ke konečnému hodnocení jsou započítány výsledky dosažené při seminářích a při konečném zkouškovém testu a ústním zkoušení. Doplňující informace:
Aktuální informace k předmětu jsou k dispozici v informačním systému Moodle. Proto je nutné, aby byl průběžně sledován.