Základy cestovního ruchu - prezenční studium 12/13
Předmět: ZÁKLADY CESTOVNÍHO RUCHU (ZCR)
Semestr: ZS 2012 Forma studia: prezenční Zajišťuje : katedra obchodu a cestovního ruchu Garant předmětu: Mgr. Vladimír Dvořák Vyučující: Mgr. Vladimír Dvořák (dvorak@ef.jcu.cz. ) Způsob zakončení: zápočet, zkouška
Anotace předmětu:
Cíl předmětu a formy výuky: Osvojit si základní poznatky o cestovním ruchu jako systému a jeho okolí, cestovní ruch jako vědní disciplina, multioborový charakter. Základními formami výuky jsou přednášky, cvičení a technická cvičení v praxi,včetně besedy s odborníkem z praxe.
Popis předmětu obecně: jedná se o teoretickou vědní disciplínu zabývající se teorií a aplikací cestovního ruchu v praxi.
Literatura:
Povinná
Goeldner, Ch. R., Ritchie, B. J. R.: Tourism. Principles. Practices, Philosophies. New Jersey: Wiley, 2009
Hesková, M. a kol.: Cestovní ruch – pro VOŠ a VŠ. Praha: Fortuna, 2011
Pásková, M., Zelenka, J.: Cestovní ruch – výkladový slovník. Praha: MMR, 2002
Doporučená
Časopis C.O.T. – aktuální články
Minář, P. a kol.: Technika, management a marketing v CR. Hradec Králové: Gaudeamus, 1996
Podstata CR – CR jako systém a jeho struktura. Okolí systému CR. Klasifikace CR podle druhů (rekreační, sportovní, kulturní, lázeňský, obchodní,..) a forem (domácí – zahraniční, organizovaný – individuální,…). Obsah a podmínky základních forem CR. Teorie CR.
3. Vývoj cestování a cestovního ruchu
Náčrt historie cestování a cestovního ruchu. Základní motivy cestování ve starověku a středověku. Motivy cestování v novověku. Novodobý CR v Evropě. Zvláštnosti vývoje CR v tehdejším Československu.
4. a 5. Trh cestovního ruchu
Podstata trhu CR, jeho charakteristika a zvláštnosti. Poptávka po CR – činitelé, kteří ovlivňují poptávku – ekonomické, demografické,sociálně-kulturní, ekologické, politické a administrativní. Subjekt CR jako představitel poptávky a jeho typologie. Nabídka v užším a širším smyslu. Činitelé, kteří ovlivňují nabídku CR.
6. Podniky a instituce CR
Typologie a zvláštnosti podniků CR sdružení a svazy CR. Řízení CR – orgány koordinace CR.
7. Služby v CR
Cestovní ruch jako služba. Postavení služeb a jejich zvláštnosti v CR. Rozdělení služeb CR. Kvalita služeb v CR.
8. Politika CR
Podstata a cíle, nástroje a nositelé politiky CR politika CR jako součást hospodářské politiky. Mezinárodní politika CR, role UNWTO. Mezinárodní a světové konference o CR. Role ČR v činnosti mezinárodních organizací CR.
9. Hospodářské a sociální důsledky CR
Hospodářské funkce CR – příjmy a multiplikační efekt CR, tvorba hodnot a vliv CR na HDP. Faktor zaměstnanosti , regionálního rozvoje a platební bilance. Vztah zahraničního CR a zahraničního obchodu. Sociální a kulturní funkce CR.
10. Rozvoj CR ve světě a v ČR
Mezinárodní CR. V České republice – domácí a zahraniční. Vliv globalizace na CR. Perspektivy rozvoje MCR a DCR v České republice.
11. a 12. Marketing cestovním ruchu
Marketing služeb, marketingový mix cestovního ruchu 8P. Využití přímého marketingu v cestovním ruchu.
13. Destinační management a marketing.
Model budování destinačního managementu. Marketingová strategie destinace CR. Kooperace v rámci destinace. Příklady destinačního řízení v ČR.
14. Etický kodex CR
Světový výbor pro etiku CR. Globální etický kodex CR
Harmonogram cvičení:
1. Úvod do problematiky ZCR, studijní literatura, požadavky ke studiu.
2. Geneze cestování – předetapa Cestovního ruchu. Motivy cestování v různých historických obdobích. Cestování v novověku. Kavalírské cesty Rožmberků.
3. Potenciál a předpoklady CR. Přírodní a uměle vytvořené podmínky rozvoje jednotlivých druhů a forem CR.
4. Domácí CR – současný stav, problémy a perspektivy. Rekreační příležitosti domácností, druhé bydlení, chataření a chalupaření.
5. Aktivní CR - současný stav, problémy a perspektivy. Hosté hromadných ubytovacích zařízení.Národní kulturní památky a technické památky.
6. Pasivní CR - současný stav, problémy a perspektivy. Dopravní infrastruktura CR a sportovně – rekreační infrastruktura.
7. Městský CR a jeho sociálně – ekonomické dopady. Turistická informační centra.
8. Evropský trh CR a jeho specifika.
9. Světový trh CR – současný stav, možnosti rozvoje
10. Rajonizace CR, marketingové turistické oblasti a regiony.
11. Zaměstnanost v CR, podnikatelská aktivita v CR. Problematika legislativní úpravy v CR, ochrana spotřebitele v CR.
12. Řízení CR v rovině státní, regionální. Sdružení a asociace. MMR – řízení CR, agentura CzechTourism.
13. Turisticko – rekreační zatížení území. CR – faktor regionálního rozvoje
Seminární práce:
Druhý život hasičské zbrojnice v jižních Čechách (přestavba na muzeum, galerii apod.). Hasičská zbrojnice jako speciální industriální stavba – „Hasičské zbrojnice vyprávějí“.
Požadavky k udělení zápočtu a vykonání zkoušky:
Aktivní a tvůrčí práce v seminářích, vystoupení s prezentací zvoleného tématu na semináři a jeho zpracování v náležité formě, úspěšné složení písemné části zkoušky, přirozená orientace v problému a jeho pochopení při ústní zkoušce včetně obhajoby seminární práce.